Každý z nás má potřebu zapojit se do sociálních vazeb a vztahů. A kde jinde než ve škole je tolik příležitostí k seznamování, k poznávání, k sebeprosazování či k radostným zážitkům z objevování? Přitom radost z objevování se ze škol v průběhu posledních desetiletí vytrácí. Já jsem si přál ji alespoň do té naší v co největší míře vrátit. Už proto, že znalost definic, která je v mnohých školách urputně požadována, není vědění, vědění přichází až s porozuměním. A tady je podstata dobrého či špatného učitele a dobré či špatné školy – dril a odhrkání nabiflovaných pouček nestačí, důležité je používat vlastní mysl!
Je nepochybné, že strach z učitele nebo ze školy snižuje schopnost studenta učit se a růst. Někdy se mi zdá, že učitelé velmi často studentům učební látku zbytečně dopodrobna vysvětlují. Mnohem lepší je, když ji studenti vysvětlují učitelům, když učitelé dokáží naslouchat. Hnacím motorem v touze po vědění je totiž jednoduchý princip – studenty to musí bavit. A aby člověka něco bavilo, pak se s tím musí ztotožnit a musí ho někdo brát vážně. Za sebe mohu prohlásit, že jsem vždycky bral každého studenta i učitele vážně a chovám se tak dodnes, a dělám všechno pro to, abychom v naší škole učitele a studenty neznechucovali, aby v ní netrpěli.
Letos se Kostka škola rozrostla o další významný přírůstek – základní uměleckou školu. Vedle mateřské, střední a vysoké školy tak v našem areálu našla místo další významná instituce a já jí přeju nejen všechno to, co jsem uvedl výše, tedy skvělé učitele a vnímavé žáky, kteří se budou navzájem respektovat, a budou si naslouchat, ale do prvního školního roku i hodně pohody a trpělivosti. A všem našim dětem a jejich rodičům ze školky připomínám, že ZUŠka děti ráda přivítá do přípravek ve všech oborech, tedy hudebním, výtvarném, tanečním i literárně-dramatickém, a středoškoláky i vysokoškoláky do stejných oborů k řádné výuce v jednotlivých ročnících a odděleních.
Každý z nás má potřebu zapojit se do sociálních vazeb a vztahů. A kde jinde než ve škole je tolik příležitostí k seznamování, k poznávání, k sebeprosazování či k radostným zážitkům z objevování? Přitom radost z objevování se ze škol v průběhu posledních desetiletí vytrácí. Já jsem si přál ji alespoň do té naší v co největší míře vrátit. Už proto, že znalost definic, která je v mnohých školách urputně požadována, není vědění, vědění přichází až s porozuměním. A tady je podstata dobrého či špatného učitele a dobré či špatné školy – dril a odhrkání nabiflovaných pouček nestačí, důležité je používat vlastní mysl!
Je nepochybné, že strach z učitele nebo ze školy snižuje schopnost studenta učit se a růst. Někdy se mi zdá, že učitelé velmi často studentům učební látku zbytečně dopodrobna vysvětlují. Mnohem lepší je, když ji studenti vysvětlují učitelům, když učitelé dokáží naslouchat. Hnacím motorem v touze po vědění je totiž jednoduchý princip – studenty to musí bavit. A aby člověka něco bavilo, pak se s tím musí ztotožnit a musí ho někdo brát vážně. Za sebe mohu prohlásit, že jsem vždycky bral každého studenta i učitele vážně a chovám se tak dodnes, a dělám všechno pro to, abychom v naší škole učitele a studenty neznechucovali, aby v ní netrpěli.
Kostka škola rozrostla o další významný přírůstek – základní uměleckou školu. Vedle mateřské, střední a vysoké školy tak v našem areálu našla místo další významná instituce a já jí přeju nejen všechno to, co jsem uvedl výše, tedy skvělé učitele a vnímavé žáky, kteří se budou navzájem respektovat, a budou si naslouchat, ale do prvního školního roku i hodně pohody a trpělivosti. A všem našim dětem a jejich rodičům ze školky připomínám, že ZUŠka děti ráda přivítá do přípravek ve všech oborech, tedy hudebním, výtvarném, tanečním i literárně-dramatickém, a středoškoláky i vysokoškoláky do stejných oborů k řádné výuce v jednotlivých ročnících a odděleních.
Váš
Karel Kostka