Cílem tohoto odborného zaměření oboru Pedagogické lyceum je prohloubit společenskovědní vzdělání žáků a poskytnout jim orientaci pro další vysokoškolské vzdělávání humanitního charkteru. Do Humanitních studií byla vybrána témata především z oblasti psychologie, dále pak sociologie, kulturní antropologie a mediálních studií.
V psychologické části vybaví absolventy základními poznatky o psychice a sociálním zakotvení člověka, především z pohledu výchovy a vzdělávání, a dovednostmi rozvíjející interpersonální a sociální kompetence. Žáci jsou vedeni také ke konfrontaci svých zkušeností s teoretickými poznatky.
Součástí výuky jsou tedy praktická cvičení a odborná praxe, jejímž cílem je podložit teoretické vzdělávání poznáním reálné činnosti vzdělávacích a sociálních zařízení. Obsah odborné praxe tvoří náslechy a pozorování práce pedagogů a psychologů. Část odborné praxe může žák vykonat v organizacích nebo zařízeních odpovídajících studovanému odbornému zaměření žáka, např. volnočasová zařízení, sociální zařízení a organizace, avšak většina odborné praxe se uskutečňuje ve školách a školských zařízeních (zvl. mateřské a základní školy, školní družiny, školní kluby).
V oblasti postojových výsledků vzdělávání směřují Humanitní studia k tomu, aby žáci:
- byli schopni a ochotni přemýšlet o své identitě a respektovat identitu jiných lidí;
- na základě svých poznatků o vztazích ve společnosti snažili se hlouběji porozumět svému jednání a jednání jiných lidí;
- vyrovnávali se s nároky doby tak, že budou respektovat své morální závazky a zároveň si zachovají nezbytnou sebeúctu a nepodlehnou deprivaci;
- kriticky a odpovědně přistupovali k informacím, s nimiž pracují, a respektovali práva duševního vlastnictví.